Problematika CEU je definována k zákonem č. 300/2016 Sb., dle něhož jsou banky a další instituce povinny vykazovat do ČNB příslušné účty a jejich klienty.
Úvod
Cílem ČNB je získat zrcadlo databáze banky tak, aby oprávnění žadatelé obdrželi identickou informaci o účtech a jejich majitelích a disponentech z ČNB i od banky.
Banky zpravidla řeší vykazování do CEU svým stávajícím systémem pro výkaznictví – resp. denní report do CEU je další výkaz, který banka odesílá.
Pokud banka používá „naší“ aplikaci IDFU pro výzvy k součinnosti, tak by data odeslaná do CEU přes „výkaznictví“ měla korespondovat s daty, která banka odesílá oprávněným osobám prostřednictvím aplikace IDFU. Aby to bylo zaručeno nebo aby byla eliminována možná rizika a postihy pro banku v případě nesouladu, nabízíme dvě řešení:
1) kontrolní reporty
2) společná datová základna a příprava dat pro CEU
1) Kontrolní reporty
Řešení představuje tyto kroky:
- „výkaznictví“ předá denně data, která odesílá do CEU aplikaci IDFU (ve stejné struktuře – např. v CSV)
- na straně aplikace IDFU se udržuje historie všech odeslaných dat do CEU
- denně se zkontrolují odeslané hodnoty CEU proti hodnotám v databázi IDFU – jde především o to podchytit:
- klienty a účty, které banka odeslala do CEU a v IDFU nejsou a nebo naopak v IDFU jsou a chybí v CEU
- rozdíly v základních atributech klientů:
- typ
- jméno
- RČ
- IČ
- datum narození
- ….
- rozdíly v základních atributech účtů
- typ
- založení účtu
- číslo účtu
- …
Na základě porovnání vznikne denní report „rozdílů“ a další řešení pak je v kompetenci banky.
2) Společná datová základna a příprava dat pro CEU
Řešení spočívá v tom, že:
- data pro CEU se vygenerují z databáze IDFU
- a dále předají aplikace pro „výkaznictví“, které pošle report do ČNB standardním způsobem – jako ostatní výkazy.
Tím je zaručeno, že data v CEU a IDFU budou stejná.
Závěr
Obě řešení vyžadují analýzu datové základny banky – případně doplnění chybějících údajů a nebo produktů.